فهرست بستن
scratch

جهت ثبت نام در دوره آموزشی کلیک کنید

دوره آموزش اسکراچ (scratch)

کد استاندارد آموزشی

طول دوره

آموزش اسکراچ (scratch)

اسکراچ (scratch) نام یک زبان برنامه نویسی تصویری می باشد که مخصوص کودکان و نوجوانان طراحی شده است. ایده و طراحی این زبان برنامه نویسی ، کار گروهی از اساتید و دانشجویان دانشگاه Massachusetts Institute of Technology (به اختصار MIT) آمریکا است.

این گروه که با نام Lifelong Kindergarten فعالیت های خود را پیش می بردند ، پس از طراحی برنامه نویسی کودکان اسکراچ ، برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی آن را به صورت کاملاً رایگان منتشر کردند. استقبال کودکان ، نوجوانان ، والدین ، معلمان و محیط های آموزشی مختلف مانند مدارس و آموزشگاه های خصوصی از اسکرچ ، سبب گردیده که این زبان برنامه نویسی پس از اولین انتشار ، تا به همین الان ، همواره درحال بروزرسانی و ارتقا باشد.

زبان برنامه نویسی کودکان scratch ، به گفته خود طراحان ، مختص سنین ۸ الی ۱۶ سال طراحی شده است ، اما نکته قابل توجه این است که کودکان زیر ۸ سال و حتی بزرگسالان نیز از scratch استفاده می کنند. البته این برنامه دارای یک نسخه ساده شده به نام ScratchJr نیز می باشد که پیشنهاد می شود کودکان در سنین پایین تر (۵ تا ۷ سال) از این نسخه استفاده نمایند.

این زبان برنامه نویسی در اقصی نقاط دنیا در حدود بیش از ۱۵۰ کشور ، مورد توجه قرار گرفته و هم اکنون با بیش از ۴۰ زبان مختلف در دسترس می باشد که خوشبختانه زبان فارسی هم در میان این زبان ها وجود دارد. از جمله مخاطبین اسکراچ نیز می توان دانش آموزان دبستانی و دبیرستانی را نام برد که در تمام رشته های تحصیلی از جمله رشته ریاضی ، علوم انسانی ، علوم تجربی ، رشته های هنری ، فنی و … در کنار تحصیل ، مشغول به فراگیری مهارت های برنامه نویسی هستند.


آموزش اسکراچ (scratch)

چرا آموزش اسکراچ (scratch) به کودکان !؟

 

از مهم‌ترین دلایل توجه کشورهای پیشرفته‌، به آموزش اسکراچ (scratch) به کودکان و نوجوانان، تاثیرات این علم در ساخت آینده‌ی کشور‌ها، توانمندی کودکان و نوجوانان و امکان تولید ارزش و ثروت و همچنین تاثیرات روانشناسی این آموزش‌ها بر کودکان و نوجوانان می‌باشد.

1-حل مساله

آموزش اسکراچ (scratch) به‌طور چشم‌گیری قدرت حل مساله‌های مختلف در زندگی حال و آینده را در کودکان و نوجوانان افزایش می‌دهد.

2-رشد استعدادها و خلاقیت

آموزش اسکراچ (scratch) به دلیل دادن امکان ساخت تصورات و ایده‌ها، منجر به رشد استعدادها و خلاقیت کودکان و نوجوانان می‌شود.

3-خود شکوفایی

خودشکوفایی از نگاه روانشناسان مهم ترین و والاترین نیاز انسانی می باشد که کودکان در جریان برنامه نویسی به آن دست می یابند.


آموزش اسکراچ (scratch)
شکل 1: نمایی از محیط برنامه‌نویسی اسکراچ ویژه کودکان

 

کودکان  با آموزش اسکراچ (scratch) چه کارهایی انجام می‌دهند؟

 

اگرچه scratch از زبان برنامه‌نویسی نسبتاً ساده‌ای استفاده می‌کند، اما به کودکان فرصت می‌دهد تا پروژه‌هایی در مقیاس‌های بزرگ ایجاد کنند. از انیمیشن‌های کارتونی تا ساخت آزمون‌ها، پازل‌ها، کارهای هنرهای مبتنی بر کامپیوتر و بازی‌های ساده، همگی این کارها در اسکراچ امکان‌پذیر است.

اما به این نکته توجه کنید که این موضوع بدان معنا نیست که کودک نسخه بعدی ماینکرافت یا پرندگان خشمگین را با اسکراچ طراحی خواهد کرد. اسکراچ ساده است، اما برای چنین پروژه‌هایی قدرتمند نیست.

بر خلاف برنامه‌نویسی‌های سنتی، در جایی که برای کدنویسی چندین روز زمان سپری می‌کنید تا برای مثال بتوانید شی‌ای را روی صفحه به حرکت در آورید، اسکراچ اجازه می‌دهد انیمیشن‌های گرافیکی و صدا را در کمتر از چند دقیقه تولید کنید. این کار تنها با کشیدن بلوک‌های مربوط به آن انجام می‌شود. این بدان معنا است که کودکان نتایج کار خود را بلافاصله مشاهده خواهند کرد. این کار آن‌ها را تشویق می‌کند تا به توسعه مهارت‌های خود در زمینه برنامه‌نویسی بپردازند. 


آموزش اسکراچ (scratch)

کودکان از آموزش اسکراچ (scratch) چه یاد خواهند گرفت؟

در همان حال که کودک با scratch بازی کرده و برنامه‌های ساده خود را ایجاد می‌کند، در حقیقت در حال طراحی محدوده‌‌ای از کدها و مهارت‌های حل مشکلات است که در نهایت به او کمک خواهند کرد در دنیای واقعی برنامه‌نویسان از این مهارت‌ها استفاده کند. این موضوع ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما جالب است بدانید که scratch این مهارت‌ها را به طور ضمنی به کودکان می‌آموزد: 
• دستکاری متغیرها: بخشی از حافظه که برای بازیابی و ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌شود.
• به‌کارگیری عملگرها و دستکاری داده‌ها: به‌کارگیری عملگرهای محاسباتی (جمع، تفریق، تقسیم و ضرب)، به کارگیری عملگرهای مقایسه‌ای (کمتر، بیشتر، مساوی)، عملگرهای منطقی (and، Or، Not)، عملگرهای متصل‌کننده (چسباندن رشته‌ها به یکدیگر)، عملگرها محاسباتی (سینوس، کسینوس)

• درک کنترل جریان: رویکرد اجرای خط‌به‌خط دستورات در یک برنامه 

• تغییر کنترل جریان برنامه با استفاده از حلقه‌های تکرار و دستورات شرطی

• آشنایی با نحوه ساخت بلوک‌هایی با قابلیت استفاده مجدد که به عنوان بلوک‌های سفارشی در اسکراچ شناخته می‌شود.
• مدیریت رویداد‌ها: نوشتن کدهایی که در واکنش به رویدادها اجرا می‌شوند. برای مثال فشار کلیدها و کلیک ماوس
• شناسایی و واکنش به ورودی‌های دنیای واقعی: شامل مکان قرار‌گیری ماوس، بلندی صدای میکروفون که کامپیوتر آن را ضبط کرده است و حتی واکنش نشان دادن به وب‌کم
• برنامه‌نویسی ساده چند رسانه‌ای: شامل رسم، انیمیشن‌سازی و صدا

  • ثبت نام در سایت Scratch
  • تنظیمات ناحیه کاربری
  • معرفی وب سایت Scratch
  • معرفی کلید واژگان به کار گرفته شده در زبان Scratch
  • برنامه نویسی با Scratch به صورت آفلاین
  • آشنایی با محیط برنامه نویسی اسکرچ
  • ساخت اولین پروژه با زبان اسکرچ تحت عنوان سلام دنیا
  • نحوه ذخیره سازی پروژه ها
  • نقاشی کردن در محیط اسکرچ
  • آشنایی با دستورات Event در زبان اسکرچ
  • آشنایی با حلقه در زبان برنامه نویسی اسکرچ
  • به کارگیری از حلقه در پروژه های اسکرچ
  • آشنایی با دستورات شرطی در زبان اسکرچ
  • به کارگیری از دستورات شرطی در پروژه های اسکرچ
  • آشنایی با دستور mouse-pointer در زبان اسکرچ
  • داستان سرایی با زبان برنامه نویسی اسکرچ
  • آشنایی با دستور If Then
  • آشنایی با مفهوم Broadcast در زبان اسکرچ
  • به کارگیری از Broadcast در قالب پروژه پسر و ماشین
  • Listener چیست؟
  • آشنایی با دستور Broadcast and Wait
  • چه طور با کلیک کردن روی یک Sprite دستوری را اجرا کنیم
  • Broadcast کردن پیام به بیش از یک شیئ در اسکرچ
  • پروژه ساخت یک آلبوم عکس
  • نحوه باز گرداندن پروژه اسکرچ به حالت اولیه
  • نحوه به کار گیری از جلوه های ویژه در زبان اسکرچ
  • نحوه تغییر Costume در زبان اسکرچ
  • به کار گیری از دستور next costume در قالب پروژه رقص
  • استفاده از دستور next backdrop در قالب پروژه کاراته
  • ساخت یک بازی ساده در اسکرچ
  • نحوه تغییر ظاهر یک دکمه
  • آشنایی با سوال پرسیدن و پاسخ دادن در اسکرچ
  • نحوه ذخیره سازی اعداد در متغیرها در اسکرچ
  • متغیر چیست؟
  • چگونه در اسکرچ یک متغیر بسازیم؟
  • تفاوت مابین متغیرهای Local و Global در برنامه نویسی
  • نحوه به کارگیری از جایگاه موس در پروژه های اسکرچ
  • آشنایی با دستور if else در برنامه نویسی
  • به کارگیری از دستور if else در پروژه های اسکرچ
  • پروژه توپ بازی
  • ساخت بازی پینگ پونگ
  • اضافه کردن قابلیت امتیاز به بازی پینگ پونگ
  • ساخت بازی Maze قسمت اول
  • ساخت بازی Maze قسمت دوم
  • ساخت بازی Maze قسمت سوم
  • مرور کلیه کدهای به کار گرفته شده در بازی Maze
  • پروژه موز و میمون قسمت اول
  • پروژه موز و میمون قسمت دوم (افزودن قابلیت بهترین زمان)
  • نحوه پخش صدا در پروژه های اسکرچ
  • نحوه ویرایش فایل های صوتی در زبان برنامه نویسی اسکرچ
  • نحوه ضبط صدا در محیط اسکرچ
  • آشنایی با نوت های موسیقایی
  • استفاده از نوت ها در پروژه های اسکرچ
  • چگونه یک ارگ در محیط اسکرچ بسازیم
  • نحوه اضافه کردن صدای طبل به پروژه های اسکرچ
  • نحوه کم و زیاد کردن صدا در پروژه اسکرچ
  • نحوه کاهش دادن تدریجی صدا در اسکرچ
  • تنظیم ضرب آهنگ در اسکرچ
  • پروژه ساخت یک برنامه موسیقی ساز
  • استفاده از میکروفون در پروژه های اسکرچ
  • مقدمه ای بر ریاضیات در برنامه نویسی
  • جمع کردن دو عدد در زبان برنامه نویسی اسکرچ
  • ساخت ماشین حساب در زبان برنامه نویسی اسکرچ
  • پروژه نمایش نتیجه مسابقه تیم های استقلال و پرسپولیس
  • آشنایی با دستورات and، or و not
  • آشنایی با دستور letter of در زبان اسکرچ
  • آشنایی با دستور length of در زبان اسکرچ
  • آشنایی با دستور mod در زبان اسکرچ
  • آشنایی با دستورات floor و ceil در زبان برنامه نویسی اسکرچ
  • پروژه قدم های روح در خانه در زبان اسکرچ
  • نحوه خط کشیدن در زبان برنامه نویسی اسکرچ
  • تغییر اندازه و رنگ قلم در اسکرچ
  • متد چیست؟
  • پارامتر چیست؟
  • نحوه ساخت متد در زبان برنام نویسی اسکرچ
  • نحوه افزودن پارامتر به یک متد
  • رشته در برنامه نویسی به چه معنا است؟
  • ساخت پارامتری از جنس رشته در زبان برنامه نویسی اسکرچ
  • بولین در برنامه نویسی چیست؟
  • ساخت پارامتری از جنس بولین در زبان برنامه نویسی اسکرچ
  • ذخیره سازی اسپرایت ها در محیط اسکرچ
  • نحوه استفاده از پروژه های سایر اسکرچرها
  • نحوه استفاده از جستجو در سایت اسکرچ
  • آموزش نحوه بحث و تبادل نظر در سایت اسکرچ
  • سایر منابع آموزشی زبان برنامه نویسی اسکرچ
  • ساخت استویو در وب سایت اسکرچ

کودکان به راحتی می توانند کاراکترهای برنامه را با استفاده از ابزارهای نقاشی داخل اسکراچ ، به سلیقه خود تغییر داده و جزئیاتی را به آن ها اضافه کنند. همینطور می توانند به جای استفاده از موزیک ها و صداهای پیشفرض داخل اسکرچ ، از صدای ضبط شده خود داخل بازی ها و انیمیشن های ساخته شده استفاده نمایند. همچنین شما می توانید از منوی بالای برنامه ، با انتخاب آیکون کره زمین ، زبان برنامه را به فارسی یا هر زبان دیگر تغییر دهید

زبان برنامه نویسی کودکان اسکراچ ، به گفته خود طراحان ، مختص سنین ۸ الی ۱۶ سال طراحی شده است ، اما نکته قابل توجه این است که کودکان زیر ۸ سال و حتی بزرگسالان نیز از اسکراچ استفاده می کنند. البته این برنامه دارای یک نسخه ساده شده به نام ScratchJr نیز می باشد که پیشنهاد می شود کودکان در سنین پایین تر (۵ تا ۷ سال) از این نسخه استفاده نمایند.

با پایان دوره کارت تخفیف ویژه ثبت نام در دوره های آموزشگاه پویاگران