فهرست بستن

چرا باید ICDl را یاد بگیریم

چرا باید icdl را یاد بگیریم؟

آموزش icdl از آن چیزهاست که هر کس حداقل یک بار به گوشش خورده و بعد پی‌اش را گرفته یا نگرفته! اما اگر گوگل شما را به این صفحه رسانده، معنی‌اش این است که این‌بار قصد دارید حسابی پی یادگیری icdl را بگیرید و بالاخره این آموزش و یادگیری را به سرانجام برسانید!

ICDL

این روزها رقابت برسر شغل نفس‌گیر شده است. هرچه مهارت‌های بیشتری داشته باشید، شانس‌تان برای پیدا کردن یک شغل خوب، بیشتر می‌شود. بنابراین باید تا می‌توانید رزومه قوی‌تری بسازید و مهارت‌های بیشتری یاد بگیرید. گواهی‌نامه icdl یکی از مدارکی است که می‌تواند وزنه‌ی رزومه‌تان را تا حد زیادی سنگین و پربار کند.
اگر بخواهید در یکی از اداره‌ها یا شرکت‌های داخلی استخدام شوید باید آشنایی کافی با کامپیوتر داشته باشید. اگر دوره‌های icdl را بگذرانید، بدون‌شک کسی در مورد مهارت‌های رایانه‌ای‌تان شک نمی‌کند و چند پله از کسی که این گواهی‌نامه را ندارد جلوتر خواهید بود.
فرقی نمی‌کند بخواهید ایران بمانید یا از کشور خلرج شوید. درهر حال گواهی‌نامه icdlبه دردتان خواهدخورد. برای کار در خارج از کشور می‌توانید مدرک icdl را ترجمه کنید و همراه‌تان ببرید؛ چون همان‌طور که گفتیم این مدرک در 149 کشور اعتبار دارد و می‌توانید روی کارایی‌هایش حساب کنید.
اگر در شرکت یا اداره‌ای کارمند هستید ولی هنوز گواهی‌نامه icdl ندارید، در سریع‌ترین زمان ممکن برای گذراندن این دوره‌ها اقدام کنید؛ چون اگر روزی بخواهید به ارتقای شغلی فکر کنید این مدرک کامپیوتری به کمک‌تان خواهد آمد.
جدا از بحث کار و شغل، این آموزش‌ها برای دانش‌آموزان، دانشجویان، خانم‌های خانه‌دار و… هم مناسب است. قرار نیست مهارت‌های icdl فقط به درد کارمندان بخورد. حتی اگر جزء کسانی هستید که گاهی گذرتان به کامپیوتر می‌افتد باز هم از مزایای این دوره‌ها بهره خواهید برد.

فناوری اطلاعات

در این سرفصل قرار است :

مبانی کامپیوتر

با مفاهیم پایه و اساسی فناوری اطلاعات آشنا شوید.
متوجه می‌شوید رایانه چیست؟ چه اجزایی دارد؟
سخت‌افزار و نرم‌افزار چه چیزهایی هستند و تفاوت‌هایشان چیست؟ و… .

دراصل می‌توان گفت مبانی اساسی کامپیوتر و آشنایی با ویژگی‌های فیزیکی رایانه در این سرفصل آموزش داده می‌شود.

اینترنت، دنیای بزرگ بی‌انتها

اینترنت

ICDL-internet

این روزها کم‌تر کسی است که دستی بر آتش اینترنت و دنیای مجازی نداشته باشد (در واقع این روزها انقدر همه بر این آتش دست دارند که باید مراقب باشند دستشان نسوزد.) ولی قبل از این‌که بخواهید از قابلیت‌های این فضای جدید و متنوع استفاده کنید، باید با مباحث پایه و اصلی‌اش آشنا شوید. یکی از سرفصل‌های دوره ICDL ، همین یادگیری مبانی اینترنت است. در این دوره این مباحث آموزش داده می‌شوند:

روش جستجو یا سرچ کردن در اینترنت
ساختن پست الکترونیک یا همان ایمیل
فرستادن و دریافت فایل و اطلاعات با استفاده از پست الکترونیک و…
ویندوز، جمع پنجره‌ها جمع است

ویندوزICDl-Windows

 

سهراب سپهری شعری دارد که می‌گوید شب سرودش را خواند! نوبت پنجره‌هاست!… حالا این‌جا نوبتی هم باشد نوبت پنجره‌ها یا همان ویندوز است!

یک سیستم‌عامل محبوب که خیلی زود از رقیبانش جلو زد و امروز تقریبا روی تمام کامپیوترهای خانگی و اداری نصب شده است. یکی از مهارت‌های هفت‌گانه‌ای که در دوره icdl یاد می‌گیرید همین کار در محیط Windows است. قرار است در این دوره یاد بگیرید:

چطور فایل‌های مختلف بسازید و مدیریت‌شان کنید.
چگونه فایل‌های مختلفی را کپی یا حذف کنید، برش بزنید و…
تنظیمات مختلف در محیط ویندوز را یاد می‌گیرید.
متوجه می‌شوید چطور از سیستم‌تان دربرابر ویروس‌ها محافظت کنید یا اگر رایانه‌تان به هر دلیلی ویروسی شد، برای مقابله چه کارهایی باید انجام دهید.

Word: زنده‌باد نوشتن

صفحه آرایی کتاب

word

قبلا تمام نامه‌نگاری‌های اداری، مدارک و اطلاعات و… دستی نوشته می‌شدند ولی از وقتی نرم‌افزار word راهش را به دنیای جدید باز کرده‌است، تمام معادله‌ها تغییر کرده‌اند. تمام متن‌ها در ورد تایپ می‌شوند. بنابراین یکی از مهارت‌های هفت‌گانه icdl به یادگیری ورد اختصاص پیدا کرده‌است. در ادامه در مورد این نرم‌افزار و کاربردهایش بیشتر توضیح می‌دهیم.

Excel: دنیای عددها و جدول‌ها

(Excel)

اکسل

وقتی پای اعداد و جدول‌ها، به‌میان می‌آید باید از اکسل کمک بگیرید. حتی از این نرم‌افزار برای بعضی محاسبه‌ها نیز می‌توان استفاده کرد.

PowerPoint

 

پاورپوینت

این نرم‌افزار قابلیت‌هایی را در اختیار شما می‌گذارد که با استفاده از آن‌ها بتوانید اطلاعات و داده‌ها را به‌صورت تیتروار آماده کنید و در جلسه، سمینار و… به دیگران ارائه دهید. یک نرم‌افزار جذاب و کاربردی که می‌تواند مثل یک منجی وسط جلسه‌های مهم به کار بیاید و نکته‌های کلیدی را یادآوری کند. در دوره‌های icdl، به‌طور کامل با پاورپوینت آشنا می‎شوید.

Access

نرم‌افزاری که اطلاعات را در حجم گسترده در خودش نگه می‌دارد و ازطرفی قابلیت‌هایی مثل دسترسی به قسمت‌های مختلف اطلاعات، گزارش گرفتن و… را به شما می‌دهد. در ادامه در مورد این نرم‌افزار بیشتر و کامل‌تر توضیح می‌دهیم.

معرفی نرم‌افزارهای مرتبط در آموزش ICDL

معرفی نرم‌افزار Word به‌طور خلاصه ؛ این‌جا واژه‌ها پادشاهی می‌کنند

به خلاصه‌ترین شکل می‌توان گفت شما می‌توانید هرچیزی را که بخواهید از متن، فرمول، تصویر و… در Word وارد کنید و انواع و اقسام ویرایش را رویش انجام بدهید. مثلا:

یک متن را هرچند هزار کلمه هم که باشد می‌توانید در ورد تایپ کنید در اندازه‌ها و با فونت‌های جذاب و متفاوت.
می‌توانید متن‌های از قبل نوشته شده را به این نرم‌افزار ببرید و تاجایی که می‌خواهید تغییر دهید و ویرایش کنید.
می‌توانید به متن‌های نوشته شده، تصویر، جدول و… اضافه کنید.
می‌توانید اشتباه‌های املایی، گرامری و… را که یک متن را با کمک این نرم‌افزار پیدا و اصلاح کنید.

معرفی نرم‌افزار Excel به‌طور خلاصه؛ هم‌نشینی داده و جدول

با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید:

اطلاعات و اعداد را جدول‌بندی و قالب‌بندی را کنید.
انواع جدول‌ها را وارد این نرم‌افزار کنید و ویرایش‌های لازم را انجام بدهید.
محاسبه‌های پایه ریاضی، مثل جمع‌بستن سطرها و ستون‌ها و… را داشته باشید.
بعضی تجزیه و تحلیل‌های آماری مثل میانگین، حداقل و حداکثر اندازه‌ها و… را به کمک اکسل به‌دست بیاورید.
نمودارهای ساده بکشید و برای تجزیه و تحلیل ازشان استفاده کنید.

به‌عنوان مثال از این نرم‌افزار در سطح پیشرفته در ساخت نرم افزار حسابداری ، کنترل حقوق و دستمزد کارکنان و….
درسطح ساده در مدرسه‌ها برای ثبت و بررسی نمره دانش‌آموزان استفاده می‌شود.

با استفاده از قابلیت‌های اکسل می‌توان میانگین نمره‌ها، بالاترین و پایین‌ترین‌شان و… را حساب کرد. مسئولان مدرسه می‌توانند وضعیت دانش‌آموزان را در کلاس‌های مختلف و طی چند سال باهم مقایسه کنند و درمورد وضعیت بچه‌ها و نمره‌هایشان با اطلاعاتی که به‌دست می‌آورند، تصمیم‌های جدیدی بگیرند.

 

how-to-use-microsoft-access

معرفی نرم‌افزار Access به‌طور خلاصه؛ بانک اطلاعات

اگر پول کمی داشته باشید، احتمال این‌که به بانک بروید و پول‌تان را آنجا بگذارید خیلی کم است. حالا فکر کنید پول نقد خیلی زیادی دارید. چه می‌کنید؟ پول را در خانه، ماشین، داخل متکا و… نگه می‌دارید؟ مطمئنا نه. سعی می‌کنید هرچه سریع‌تر خودتان را به یک بانک برسانید و پول‌ها را آن‌جا بگذارید تا خیال‌تان راحت شود.

بهتر است بدانید نرم‌افزار اکسس همین کار را برای اطلاعات و داده‌هایی که در کامپیوترها است انجام می‌دهد. مثلا داده‌های یک شرکت در چند سال باید در یک جای امن نگهداری شوند و خب کجا از نرم‌افزارهایی مثل Access مطمئن‌تر؟

این نرم‌افزار قابلیت سازماندهی، ویرایش، گزارش‌گیری و… را هم دارد و شما با خیال راحت می‌توانید مثلا اطلاعات مالی یک شرکت را به‌کمک این نرم‌افزار حفظ و نگهداری کنید.

بنابراین کار اصلی این نرم‌افزار این است که اطلاعات را در سطح وسیع حفظ می‌کند. البته ما سعی کردیم به‌شکل ساده و خیلی خلاصه در مورد اکسس توضیح دهیم.

اگر در دوره‌های icdl آموزشگاه کامپیوتر پویاگران شرکت کنید، به‌طور کامل با این نرم‌افزار و قابلیت‌های ریز و درشتی که دارد آشنا می‌شوید.

 

معرفی نرم‌افزار PowerPoint به‌طور خلاصه ؛ نرم‌افزار جمعی

آموزش (PowerPoint)

 

 

یک نرم‌افزار جمعی. قرار است چیزهایی را در یک گروه یا در یک سمینار ارائه کنید؟ باید پاورپوینت بدانید. شما می‌توانید سرفصل ها را به طور خلاصه در پاورپوینت دسته بندی کنید و ارائه دهید.

برخلاف Word که برای نوشتن متن‌های طولانی و بلند طراحی شده است؛ پاورپوینت محیط رنگارنگی دارد که به شما این امکان را می‌دهد متن‌های تیتروار و اسلایدهای کوتاه آماده کنید.

استفاده از PowerPoint به شما این امکان را می‌دهد که در جلسه‌ها، سمینارها، کلاس درس و… اجرای بهتری داشته باشید و ازطرفی مخاطبان‌ هم حرف و منظورتان را بهتر بفهمند و حتی اگر بخواهند به‌راحتی از روی اسلایدها یادداشت بردارند.

در دوره مهارت‌های هفت‌گانه کامپیوتر یا همان ICDL ، کار با نرم‌افزار پاورپوینت به‌طور کامل آموزش داده می‌شود.
چه کسانی و برای چه مشاغلی باید مهارت هفتگانه ICDL را یاد بگیرند؟

به‌طور کلی یادگیری این مهارت برای این افراد از نان شب واجب‌تر است:

_ جویندگان کار:  کسانی که جویای کار هستند. این افراد باید مهارت‌هایی یاد بگیرند که احتمال استخدام شدن‌شان را تاحد زیادی بالا ببرد. ICDL یکی از همان مهارت‌ها است که شما را در چشم اداره‌ها و شرکت‌ها بالا می‌برد و عزیز می‌کند.

_ کارمندها: دیگر خیلی فرقی نمی‌کند در کدام بخش یک شرکت یا اداره مشغول به‌کار هستید. مهارت‌های هفت‌گانه کامپیوتر دیر یا زود به دردتان خواهد خورد و سرعت‌تان را زیاد می‌کند.

_ دانش‌آموزان و دانشجویان: یادگیری icdl ، برای دانش‌آموزان و دانشجویان از هر طرف که نگاه کنید، مساوی با یک برد جانانه است. اگر دانشجو هستید و قصد دارید مهارت‌های هفت‌گانه کامپیوتر را یاد بگیرید به‌تان تبریک می‌گوییم چون قرار است چند پله از دوستان‌تان بالاتر بروید. می‌توانید پروژه‌ها و تحقیقات دانشجویی را بدون کمک و به‌تنهایی انجام دهید و ازطرفی برای آینده شغلی‌تان تجربه کافی به‌دست بیاورید.

_ دورکارها: خیلی‌ها شاید کارمند جای خاصی نباشند یا حتی برای کار از خانه‌شان بیرون نروند؛ ولی داخل منزل و با استفاده از کامپیوتر شخصی‌شان، سفارش کارهای مثل تایپ، تولیدمحتوا و… می‌گیرند و فعالیت می‌کنند. آموزش مهارت‌های ICDL برای این دسته افراد هم به‌شدت واجب است.

یادگیری ICDL برای کارمندان؛ یک تیر و چند نشان

یادگیری کامپیوتر

اگر همه کارمندان تصمیم بگیرند با رایانه آشنا شوند و دوره‌های icdl را بگذرانند، قطعا سود زیادی نصیب‌شان خواهد شد. تعدادی از فواید بی‌شمار یادگیری مهارت‌های کامپیوتر:

باعث می‌شود کارمندان کارآیی بیشتری داشته باشند.
وقت کم‌تری در اداره‌ها و شرکت‌ها تلف می‌شود؛ چون کارمندان وظایف‌شان را سریع‌تر انجام می‌دهند و درنتیجه کار ارباب رجوع هم زودتر راه می‌افتد.
وقتی تمام کارمندان این مهارت‌ها را بلد باشند، اداره از استخدام کارمند پشتیبانی بی‌نیاز می‌شود.
یادگیری مهارت‌های کامپیوتر باعث می‌شود کارمندان اعتماد به‌نفس بیشتری داشته باشند؛ چون نیازهایشان را خودشان رفع می‌کنند و قرار نیست دیگر برای هر خواسته‌ای مثل تایپ یک نامه یا فرستادن فایل و… از بقیه همکاران کمک بگیرند.
همه با اصول IT یا همان فناوری اطلاعات آشنا می‌شوند. بنابراین سطح سواد همگانی در محیط‌های کاری به‌طور یک‌دست بالا می‌رود.
کارمندان می‌توانند اطلاعاتی که به‌دست آورده‌اند را به همدیگر منتقل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *